Segelformen

Americas Cup visar verkligen vägen! I en intervju i PlanetSail intervjuas North Sails vd Ken Read. Han berättar hur fint Nya Zeeland hanterar sitt storsegel. Fredrik påpekade detta för fleras veckor sedan. Bra iakttaget Fredrik! Det som vi jobbar stenhårt med på våra isjakter sköter kiwisarna perfekt. Det handlar om att skapa mycket kraft i accelerationsfasen och gå över till planare segel när farten ökar. Så gör vi på långsambåtar åxå, men det är inte samma fokus där. 

Svårigheten ligger i att välja bukdjup i tiden och längs höjden. Kanske skall botten behållas plan och kraften tas ut lite högre upp eller tvärtom. Kanske skall lite buk ligga kvar hela tiden eller kanske skall så mycket buk som möjligt bort. Samtidigt som man skall hantera detta har vi anfallsvinkeln att hantera. Skall underliket vagnas ner och när? I princip skall underliket ner ju mer buk man har långt ner. Skall toppen tvista ut mycket? Det blir många parametrar att hålla reda på. 

Jag lärde mig på 606:an att storen skall planas ut och vagnas ner i riktigt riktigt hård vind. När det är hård vind måste man ha kvar lite kurva. Det svåra ligger i att bedöma graderna av denna hantering. Ökar vinden känns 8 m/s riktigt hårt medan det känns som medium om det mojnar från 12 m/s. Dessutom tar det uppmärksamhet från rorsman. Är det en tight situation kan man förlora på att trimma detta bra. Då måste man kompromissa. 

Ken Read imponerades ju av de stora möjligheterna dessa nya flygande båtar har att trimma sitt storsegel. (Det kan hända att jag refererar felaktigt på vissa detaljer ;)) Han gjorde en spekulation om framtida båtar. Havsgående foilande båtar tyckte han skulle vara spännande. På dem skulle han vilja se mindre segelyta som kunde hantera ett större vindregister genom att de kan formas inom ett större spann. Dessutom skulle trimmet ske enkelt eller automatiskt. Detta gjorde mig glad. DN-jakten har världens bästa rigg i detta avseende. Rätt uppsatt rigg hanterar vindens beteende perfekt genom att masten böjer som en banan i byarna och höga farter. Detta kommer garanterat att vara en vanlig funktion på foilande båtar i framtiden. Jag skall visa vägen på Flightern!
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-