Första dagen

Femma! Det var lite överraskande att se resultatlistan. Det är tack vare att jag fick räkna bort min 17:e plats. Det blir kvar 5 5 7. 

Jag köpte vinkeljärn igår. De var jättesköna att segla med, men tydligen gick de långsamt på första rejset. Resten av dagen seglade jag med 5mm slotmedar slipade med nya slipmaskinen. De rullade på jättefint. Medbulten sitter långt bak på dem så att nosen lyfts upp ordentligt. 

CT85:an är normalt galet mjuk, men i detta före kunde jag ta den exakt dit jag ville. Längst bak och väldigt upprätt. normalspänd rigg.

Mitt 23 år gamla mellansegel från North funkar i allt, även detta.

Starterna gick bra med slotmedarna, sämre med vinkeljärn. Om starterna går bra har man oftast bra medar.

Det näst viktigaste idag var att trimma masten exakt på kryssen. Med exakt menar jag att det inte är acceptabelt med lyft hela tiden. Man MÅSTE kunna ligga i båten och kunna hantera byarna. Samtidigt får masten inte vara för mjuk, då får man för dåligt VMG. I ett rejs var jag tvungen att burka med båda armarna på lovartsidan av bommen. I pausen....

Fredrik vill att jag skall vara mer social.......Uppdaterar mer senare.

Tillbaka.

Stefan och Henrik kom hit och värmde innan vi gick ner till middagen. Middagen var trevlig, men Tomas och Fredrik hade protestförhandling. Jag är på rummet och vet inte hur det gått. 

Jo, i pausen kortade jag förstaget 5 mm. Det kändes på provseglingen att detta skulle räcka, det gick bra att krypa ner i sittbrunnen och segla. Därmed är trimmet exakt i den mening att masten spjärnar emot maximalt vad jag klarar i rådande förhållande. Därmed är det inte säkert att detta är hittat på det optimala sättet. Alla delar som är justerbara skulle kunna stå i flera olika kombinationer som uppnår samma styvhet.

Det i särklass viktigaste idag var att släppa på skotet på länsen. Det var så trög is att det inte räckte med kort skotavstånd för att forma seglet till en skopa. I en gipp släpper vi upp seglet rätt mycket, idag kanske tillochmed lite extra mycket. Efter gippen skulle man låta det utsläppta vara och låta vinden fångas av den kurviga profilen. Farten kom då direkt och man kunde börja falla och samtidigt ta hem försiktigt. Snabbast var rak mast och utsläppt skot så att det blev en tydlig form i seglet. Sedan var det bara att styra så att det nästan lyfte i lovart.

Ni som hade problem på länsen gör inte det som står här ovan. Det spelade liten roll vilka medar eller vilket trim man hade. Det enda som hjälper är att släppa på skotet och lova.

Det ser ut att bli ungefär samma förhållanden i morrn. Jippi! Det är asballt att rejsa på det här sättet. 
 

Nu kom Fredde. Ingen diskades. Jag vill inte gå in på detaljer. Vi gör som vanligt istället, tar det ryktesvägen ;)

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

  • Max » Färg:  ”Bra med mer färg tror jag. Nåt som kontrasterar mot både Black Ice och snö. Man ..”

  • Göran » ....och här kommer texten:  ”Tack för redovisningen Richard! Viktigt att vi försöker minimera olycksrisker!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln