Fredagsmyset fortsätter......

Fortsättning på väjningsresonemanget om hur man hanterar läget när två båtar seglar rakt mot varandra.
 
….så att göra tvärtom borde ju funka bättre. Den länsande båten faller och den kryssande lovar. Då missar de varandra och farten minskar för båda båtarna. När farten minskar ökar dessutom styrförmågan eller åtminstone stabiliteten.  
 
Det är i första hand såhär man borde väja. Det går naturligtvis inte att reglera i reglerna, men att ha det som en oskriven säkerhetsregel vore tryggare än att ha det som det är idag. 
 
Det finns ju trots detta gråzoner. Om den kryssande båten möter en länsande och de pekar förbi varandra så att den länsande måste falla och gå framför den kryssande kan detta vilseleda den kryssande. I det fallet måste det visas tydligt långt i förväg. Än värre blir situationen om den kryssande väljer att väja genom att lova och passera framför den länsande. 
 
Tvärtom är ju helt lugnt. Den länsande pekar i lä om den kryssande. Då är det bara att falla lite för den länsande och lova lite eller hålla kursen för den kryssande.
 
Så fort den som har rätt till väg (Jag lånar uttrycket från vattenseglingen, men menar en båt i mitt exempel. Det betyder inte att vattenseglingens definition vägs in i detta resonemang. Uttrycket används som sagt bara för att beskriva vilken av båtarna jag menar.) väljer att väja tar den på sig ett stort ansvar för situationen. Rent krasst tar den på sig att inte bryta mot regel 5 som säger att båten med rätt till väg inte skall ändra sin kurs så att den väjningsskyldiges manöver försvåras. Bryter den mot regel 5 och kollision uppstår får man titta på vad som hade hänt om den inte hade väjt. Hade den väjande båten lyckats att väja? Om den hade det har den kryssande båten allt ansvar för skadorna.
 
Här kan jag inte låta bli att flika in att detta är en likadan förklaring som gäller för den krocken mellan mig och Håkan för ett år sedan då Bernt, Eddie och Dideric inte fattade detta. Fan vad dåligt! Jag förlåter dem när det känns så i kroppen. Jag skulle kunna säga att jag förlåter dem, men inte utan att ljuga. De får vänta……
 
Det spelar alltså stor roll vart båten pekar. Om man pekar på en sida om en båt bör man väja åt det hållet. Det är bara när man pekar rakt mot varandra som det är smart att välja att gå från halvvind mot den kursen som ligger i linje med vindens riktning så att farterna minskar. 

Förresten är Ullnasjön åkbar nu och det kommer att blåsa i morrn. Jag och Peter kommer att segla.
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

  • Max » Färg:  ”Bra med mer färg tror jag. Nåt som kontrasterar mot både Black Ice och snö. Man ..”

  • Göran » ....och här kommer texten:  ”Tack för redovisningen Richard! Viktigt att vi försöker minimera olycksrisker!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln