Fredagsfrågan del 2, lärundningen

Förra fredagen hade familjen en film på gång så det var bara att avsluta lite snyggt innan jag var nöjd. Det jag struntade i att ta upp var i vilken vinkel det är bäst att passera märket. Skall man lägga kurvan så att man passerar märket i dikt bidevind eller under halvvind. När man inte har någon annan att ta hänsyn till blir sträckan man behöver segla kortare om man passerar märket mitt i svängen med vinden rakt i sidan, halvvind. Det man strävar efter är att helt enkelt korta ner avståndet mellan sin position längst från kryssmärket och kryssmärket. Om man tar ut svängen så att man hinner styra ända upp till krysskursen när man kommer fram till märket har man seglat en längre sträcka än om man bara hunnit svänga till halvvind. Detta är väl självklarheter, men det är alltid bra att sätta det på pränt…….
 
Varför jag tar upp det är för att tydliggöra att det finns fler sätt att göra svängen än den gängse som förklaras mer ingående nedan. 
 
Det normala är att man har båtar framför och/eller bakom. Då vill man ju inte efter märket hamna i ett läge med störd vind. Har man båtar bakom kan det dessutom vara taktiskt att lägga sig högt för att störa så att det blir svårare för dem att komma ikapp. 
 
Vill man få en rundning som ger ett högt spår på kryssen måste man ge bort lite sträcka och fart så att man kan komma i ett läge där man passerar märket i dikt bidevind och har hemtaget segel. Riktigt så långt är det sällan värt att gå. Att nästan ha seglet hemma och att nästan ligga på dikt bidevind är nog den optimala avvägningen mellan en bra kryssposition och en effektiv rundning. Man skulle kunna säga att det är ineffektivt att göra ”bra rundningar” som detta kallas. 
 
Det kan ibland vara bättre att hålla kvar ganska mycket fart och lägga sig nedanför till höger om de andra. Jag gör ofta så när jag har för slöa medar för att runda snävt. Man nästan skjuts ut på kryssen och det sprakar högt i öronen när man med all fart möter den sanna vinden. Om man ser att det klumpar ihop sig ett gäng framför som investerar hårt i en hög kurs på kryssen kan man ge upp kampen och passera utanför dem med sin mycket högre fart och komma ut i fri vind på utsidan. 
 
Oftast är det dock mer framgångsrikt att försöka lägga sig rakt bakom, eller lite till vänster om, båten framför där man får fri vind. Risken finns att man blir låst till att segla samma kurs som båten framför. Om man hänger med en båt på för hög kurs allt för länge kan det kosta rätt mycket. Därför är det viktigt att ha ett trim som hänger med på en hög kurs. Hur man får till det? Ingen aning.
 
För att få till en sådan rundning måste man göra två investeringar. Sakta ner och gå ner i en djup båge innan märket. När detta sker är det bra att investera så lite som möjligt. Efter några rundningar vet man hur tvärt man kan svänga med den fart man har efter att släppt på trycket i seglet en bit innan. Då gäller det att lägga bågen så att man når in till märket, men inte för stort och därmed långt. Ofta missbedömer man detta och hamnar några meter från märket vilket inte är avsikten. I vissa fall är det superviktigt att ligga absolut närmast märket. Är det extra viktigt får man göra en större investering än om man bedömer att man kan ge bort lite höjd på kryssen. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

  • Max » Färg:  ”Bra med mer färg tror jag. Nåt som kontrasterar mot både Black Ice och snö. Man ..”

  • Göran » ....och här kommer texten:  ”Tack för redovisningen Richard! Viktigt att vi försöker minimera olycksrisker!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln