Definitioner

Fem inlägg ner tar jag upp problemet med rundningarna. Det har uppstått en pseudodiskussion som tar upp hur man uttrycker sig och vad det kan tänkas betyda.

Om det uppstår en situation inför en rundning där ytterbåten skall hålla undan räknar många med att det finns en yta innanför att åka på. Precis som en styrbordsbåt måste kunna lita på att en babordsbåt väjer. Man tar den is som borde uppstå när den väjningskyldige gör som den skall. Även fast reglerna inte säger det så har man rätt att åka på den förväntade isytan. Jag tycker med det resonemanget i minne att man kan säga att innerbåten har rätt till plats mellan märket och en ytterbåt som håller undan. 

Därmed menar jag inte att man kan åka där om man inte är överens eller om den väjningsskyldige gör fel. Då blir det ju farligt. Håller ytterbåten inte undan har man inte rätt att åka där. 

Jag berättade för min fru om problematiken. "Varför reglerar ni inte detta då?" Ja varför? Ingen har kommit med ett godtagbart alternativ. Det väckte mig lite. Gnälla är inte lika stor idé som att lägga ett förslag, men det är inte så lätt.

Jag tycker att segelbåtsreglerna är riktigt skarpa. Vid en osynlig, men väldegfinierad, cirkel bestäms i vilken ordning rundningen skall ske. Man vet alltså, i de flesta fall, innan man kommit till märket hur rundningen kommer att gå till. Vi kommer in med så olika vinklar och farter att det blir för svårt att avgöra vem som är före in i cirkeln. 

Jag tror mer på två rundningsmärken vid lärundningen. Man sätter två märken i bredd med 30-50m mellan. Inför rundningen är man inte sugen på att lova direkt efter första märket vilket gör att man vinklarna på båtarna är mer läns än kryss där. Detta samlar ihop vinklarna till mer lika vilket underlättar. Mellan märkena kan det fortfarande komma någon bakifrån med högre fart och försöka att få regel 8 att ge ytterbåten väjningsplikt (ta en innerplats). Det går inte! Regeln förbjuder en snabbare båt bakifrån att göra just det. Det blir automatiskt en sorts sortering vid första märket som påminner mycket om hur det är idag men mycket lättare att hantera när det är färre båtar som börjar kryssa vid märket. Förbjudet att köra om i lovart mellan märkena alltså. Vid tveksamma situationer tex när två eller fler båtar rundar i bredd. skulle jag kunna acceptera att man inte får segla snabbare än en båt i lä om sig själv. Vet alla det får man se till att hålla på det. Där nere finns ju personal som kan diska folk. Detta är mitt förslag. Vi får testa det på träning i vinter.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

  • Max » Färg:  ”Bra med mer färg tror jag. Nåt som kontrasterar mot både Black Ice och snö. Man ..”

  • Göran » ....och här kommer texten:  ”Tack för redovisningen Richard! Viktigt att vi försöker minimera olycksrisker!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln