Analysen

Detta blev inte vårt SM. Det började med tune up där vi inte förstod vad som hade hänt. Vi bara seglade hit och dit utan en översiktlig förståelse av spelet. Denna känsla hängde i dag två. Vi lyckades ju med en andraplats, men jag upplever inte att vi var sjukt smarta då. Sedan gick det rätt dåligt.

-

Dag tre inleddes med väntan på vind. Micke badade och jag blev åxå sugen. Då kände jag att färgen i kölens kanter hade bubblor. När jag skrapade på dem lossnade färgen. Det var ett slarvigt sätt av mig att i våras måla över rosten. Jag tog en industrifärg vi hade på jobbet och penslade på. Iallafall så satt den inte kvar och jag tvättade med scotchbrite så gott det gick.

-

Lätt vind. Innan första racet var vi på hugget och ville åt höger pga prognosen. Landeffekten som kunde vara gynnsam fick stå tillbaka. En rejäl vänsterfördel fick oss att välja att starta på vänster sida och slå över till bb halsar så fort som möjligt. Efter en stund gjorde vi det och fick ducka en hel del båtar. Där försvann det vänsterfördelen. Vi var dock före högerklungan och var nöjda med att ha följt vår plan hyfsat bra. Vi slog på ett skift där. När vi nästan nått layline slog vi för att ta oss upp i banan. Där kom Timantti för sig själv. När vi fick ett litet lyft var vi före dem men mest var de före. Vi rundade tvåa med Micke och Mogge precis efter. Vi gippade på länslayline som vi bedömde kom efter ca 2 min. Alla utom vi och 909 skar ut åt antingen havet eller land. Jag fattade först inte vad de höll på med. Snart förstod jag att landbåtarna hade hittat vind efter land och havsbåtarna gamblade med prognosvind. Jag sa till Ebba att vi kommer runda först, men Timantti kom med bra fart och rundade före oss. Vi slog direkt över till sb och låg nästan upp märket. Vinden fyllde i framifrån och vi hade en ganska trygg andraplats. Då dog vinden och vred mot för oss medan 909 kom bakifrån med fart och höjd. Vi slog och gick bakom några båtar. Ebba var inte glad då. Uppe i rundningen fick en båt precis plats på oss och vi blev fast mellan två båtar. Jag försökte frenetiskt manövrera mig till innerplats på nästa märke men alla hade ju plats på mig. Nu blåste det en del och fler och fler åkte mellan oss utan vind ,pga alla segel, och märket. Jävligt svårlöst situation!

-

Med mer vind startade vi bra, men vi hade ingen fart pga kölen. I andra racet dag två missbedömde vi vinden. Där kunde vi ha resonerat annorlunda. Torsk!

-

I sista den dagen gjorde vi bra ifrån oss, men kom ingenstans. Droppen var på layline när Kvänum låg framför och i lä. Vi seglade saktare och lägre. Då visste jag att det var kölen som inte greppade tag i vattnet som den brukar. Jag föreslog att vi skulle bryta och åka hem. Med inget resultat att försvara, glädjen med segling borta, bara ett race på söndagen och familjer hemma så tyckte Ebba att det var ett utmärkt förslag. När vi tog upp var det värre än jag trodde. Nästan hela framkanten på båda sidor var förstörd.

-

På dessa kölars dåliga profil tar just framkanten stort ansvar för att vattnet på lovartsidan skall hänga kvar.

-

Med molande huvudvärk är jag glad att vara hemma med min familj. Vi går nog och badar snart.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

  • Max » Färg:  ”Bra med mer färg tror jag. Nåt som kontrasterar mot både Black Ice och snö. Man ..”

  • Göran » ....och här kommer texten:  ”Tack för redovisningen Richard! Viktigt att vi försöker minimera olycksrisker!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln