Trim

Bilden klarnar. Masten skall helst kunna trimmas så att den i mjukaste läget i trögföre i 3 m/s börjar böja lite och att den på kall småknottrig is i 10 m/s orkar hålla emot på kryssen. Mast och planka har perfekt styvhet om man kan uppnå önskad styvhet i blankisförhållandena när man har mastfoten längst fram och masten är rest maximalt. En maximal rest mast tar i kroppen på gränsen till för mycket eller blocken fram går ihop. Om man i det läget kan segla i snabba förhållanden med acceptabel fjong på kryssen och ändå få ut masten på länsen är man hemma. Därifrån har man ett otroligt långt spann att mjuka upp grejjerna på. Längst fram med mastfoten och lösa vant ger nog med mjukhet om masten har de rätta egenskaperna i hårdläget. Det kan vara avgörande att masten inte är för hård i det hårda läget. Om den är det ger man ju bort en del av justeringsområdet. Om min teori stämmer måste vi fokusera hårt på att testa när vi seglar över 80 km/h så att vi hittar rätt hårdhet där. Det är ju inte så ofta man får den chansen.

Har jag förenklat problemet för mycket?

Om ja, är det inte bättre att förenkla på detta sätt så att man får något att förhålla sig till?

Jag utgår nu från min målsättning med materialet, mast och planka skall klara alla race på en lång regatta.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

  • Max » Färg:  ”Bra med mer färg tror jag. Nåt som kontrasterar mot både Black Ice och snö. Man ..”

  • Göran » ....och här kommer texten:  ”Tack för redovisningen Richard! Viktigt att vi försöker minimera olycksrisker!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln