Riggen

Jag kör ju med vantskruv. Den här säsongen har jag letat efter ett sidovantläge som passar alla mastfotlägen. Det stannade på ett läge där vanten är lite spända i främsta mastfotsläget. Maslutet är väldigt upprätt, men inte så att de främre blocken tar i varann. Jag skiter från och med nu vilken vinkel masten står i. Det jag är intresserad av är att det är lagom fjong i den. Nu kan jag äntligen bli kvitt mina stora justeringsbeslag i sidorna. Varje mastfotläge behöver ca 3 cm justeringsmöjlighet i förstaget och den lilla vantskruven med 5 cm slaglängd räcker till. Systemet klarar att få masten tillräckligt styv på blöt, mjuk blankis och jag hoppas att den även funkar i riktigt snabba förhållanden. Att få den mjuk är inga problem. Det najsaste med systemet är att jag kan välja ett mastfotläge och jobba med bara vantskruven därifrån. Det går väldigt lätt att trimma om då. Skotavståndet behöver jag sällan röra, börjar det gå fortare kan det ju vara bra med längre skotavstånd så att masten åker ut och akterliket in.

Själva vantskruven är viktig. Jag kan inte tänka mig att det finns någon finare. Det står på den vilket fabrikat det är. Jag minns inte vad de hette, men det är ett stort bolag.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

  • Max » Färg:  ”Bra med mer färg tror jag. Nåt som kontrasterar mot både Black Ice och snö. Man ..”

  • Göran » ....och här kommer texten:  ”Tack för redovisningen Richard! Viktigt att vi försöker minimera olycksrisker!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln