Östersund

Från Oxelösunds hemsida:

Länk

Träning i Östersund 3-6 jan 2014

Fredag morgon 05:45 

Gunnars kropp släpar en till synes medvetslös själ och placerar den bakom ratten till hans bil.

På bilens tak ligger DN 741 inslagen i ett stort paket. 

Så fort Gunnar känner ratten under händerna piggnar han dock till och ett par små, men dock synliga, bulor växer ut i pannan. Han anropar kontrolltornet på Skavsta och får starttillstånd, med destination Hudiksvall, innan han pressar gasen mot golvet och med vrålande motor lättar från Brandholmen. En ny rekordtid, sträckan Nyköping - Hudiksvall är på väg att sättas. 

 

Kl.14:30 

P-O, Stefan och Hasse sitter runt köksbordet på Vallarvägen 16, läppjande på varsin kopp rykande hett kaffe. Även de med sikte på Hudik. Stefan med sin nya dragare från det intilliggande stallet, en svart nyryktad löpare med stamtavla från tyska Mercedes & Benz stuteri i Tyskland, vilken spännts för kärran.

 

I höjd med Uppsala får de ett bud från Gunnar, som redan hunnit segla några timmar i Hudiksvall. Regnet har frätt sönder isen och slukhål ”stora som matbord” börjar ge nya dimensioner åt seglandet, berättar han. 

Gunnar och de andra seglarna på isen beslutar att dra vidare åt nordväst för att söka nya och bättre isar. Jakter lastas och frusna fingrar knappar in Östersund på navigatorerna, varefter karavanen startar. Bara för Mercedesgänget att hänga på de extra 20 milen.

 

Lördag morgon klockan 07:00 

En väckarklocka ringer ilsket på ett av rummen på Clarion Hotell. P-O och Hasse, som numera allt oftare ses dela säng, kämpar sig upp och släpar sig ner till gästgiveriets frukost.

När de någon timme senare färdas över bron till Frösön, möts de av en vy med öppet vatten på bägge sidor av bron. Gunnar undrar uppgivet om det bara är han som kan reka en is.

Lite längre söderut ligger det dock är 7-9 cm vattenbemängd is.

Isseglarna står vid stranden med skeptiska miner. –Kan detta verkligen hålla? Hasse och Gunnar är tveksamma, med Stefan framhärdar och menar att nu skall här seglas. Någon timme senare stävar de tolv jakterna ut på den spegelblanka isen i 3-5 m/s vind.

 

I tredje racet går hela flottan ut mot vänster efter starten. Gunnar ligger i tätklungan tillsammans med tre andra jakter. Bakom honom, lite i lovart, ligger Rickard Gustring. Gunnar vill slå över mot höger och tittar bakåt utan att se någon. Han räcker ut handen för att visa att han tänker slå och vrider runt jakten. Samtidigt har Rickard sett att Gunnar vill slå. Även han ser sig om för att se om det är klart bakom. När han vänder sig tillbaka har Gunnar slagit, och jakterna kolliderar. Ingen av förarna gör sig illa men för jakterna går det sämre.

 

Under kvällens bastande alla löses hälften av alla världens problem, varefter vi scannar av stan efter ett matställe. 

 

Söndag

Vindstilla. Dimman rullar in mot depån intill Frösön. Förmiddagen utnyttjas av Rickard och Gunnar, som lyckas lappa ihop sina jakter till seglingsbart skick. Snyggt jobbat!

I väntan på vind och sikt blir det gott om tid att diskutera trim och prova olika segel. Både trevligt och lärorikt.

Det har varit molnfritt på natten så allt vatten är borta. Isen är torr och hård.  När dimman lättar vid 13-tiden skiner solen på de små bondgårdarna som ligger på sluttningen ner mot sjön. Vinden ökar snabbt till omkring 6 m/s. Vi hinner segla ett par timmar innan solen går ner. Det är korta dagar så här långt norrut, konstaterar vi.

Denna kväll löstes resten av världens problem i bastun av Hasse och Tomas Lindgren. Sverige fick stryk av finnarna i JVM i ishockey. 

 

Måndag

Vind 7-8 m/s med 10 i byarna. Isen är fortfarande torr och det är lite snö i luften. Jag känner att det pirrar i magen och undrar om jag verkligen skall våga segla.  Dag Lindström från Sandviken ser min tvekan och lugnar mig. ”Åk du ut, så kommer du att se att du klarar av det.” säger han på sitt lugna vis.  

Stefan Eriksson är först ut. Jag ser hur han faller av och swisch, är han på andra sidan fjärden.  Jag funderar på om jag inte skall packa ihop i alla fall. Min mast som böjde så mycket redan igår.. Efter en stund kommer Stefan in. Ena sidmeden har vikt in sig under medbeslaget. Kanske inte perstorpsmedarna riktigt klarar det högre vindregistret i alla fall.

Jag byter till tyngre medar för bättre grepp, flyttar bak masten 5 cm och minskar skotavståndet för att minska mastböjen, innan jag sveper ut på isen på en testtur. Jakten sladdar så fort jag skotar hem.

In i depån igen och fram med plankan så långt det går, för att få ökat medtryck. Nu går det bättre. Jakten går stadigt som ett lokomotiv i den friska vinden. Kanske för stadigt…

Upp med seglet igen ett par cm och vips känns allt bra. Lite lyft i byarna, precis som P-O säger att det skall vara. En andraplacering i första racet bekräftar detta.

 

Vi hinner med ett par seglingar till innan det är dags för oss att ta farväl av våra seglingskamrater och packa för hemresan.

 Jag känner mig glad och nöjd med helgen. Jag har lärt mig mycket och träffat trevliga seglare, allt från Göteborg till Östersund.

 

Hälsningar Hasse S763


Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

  • Max » Färg:  ”Bra med mer färg tror jag. Nåt som kontrasterar mot både Black Ice och snö. Man ..”

  • Göran » ....och här kommer texten:  ”Tack för redovisningen Richard! Viktigt att vi försöker minimera olycksrisker!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln