Slipning

När jag började slipa stålen tänkte jag att ingångarna skall vara så platta som möjligt för att lyfta meden maximalt. Det är ju bara åkytan, ca 30-40 cm, som håller mot i sidled. Ingångarna har som enda uppgift att hålla meden rak och stilla mellan ojämnheterna. Om ingången är vass kommer den att skära ner eller slå sönder det den träffar. Det är mindre motstånd med en avrundad ingång. Jag ville ta detta till ytterligheten och slipade både ingång och utgång helt platta. Övergångarna mellan den platta delen och den vinklade delen sker från änden på meden till 20 cm från medbultshålet. Min nuvarande fundering är om det skarpa vecket som bildas längs hela ingången är av ondo och bör rundas till. Jag tror inte det, den får vara skarp till att börja med.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

  • cramer john » Ice Cup:  ”The LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and edgelit. The main feature on th..”

  • cramer john » Ice Cup:  ”There are generally two ways the LED HDTV utilizes back lighting. Backlit and ed..”

  • Max » Tämnaren i morrn:  ”Snyggt. Även att du fick hela den viktminskningen, när du ändå målade detaljerna..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln